Proč jsou střední školy tak nudné

Publikoval Petr Loukota 14. 7. 2008 v 12.28 v rubrice k zamyšlení

1088 slov 11 komentářů

Spousta lidí si už někdy vybírala střední školu. Tenkrát jste cestovali z jednoho koutu republiky do druhého a hledali něco, co by alespoň trošku odpovídalo vašim představám, přičemž pokaždé to celé mělo takřka stejný průběh. DJ Ředitel vás vždycky masíroval, co všechno budete umět a jak můžete být po dokončení právě té jejich školy úspěšní, vyjmenoval kupu zajímavých a lákavých věci, které se naučíte, a tak není divu, že jste jednomu z nich nakonec podlehli. Celé prázdniny jste byli zvědaví, těšili se, jak se po nudné a otravné devítileté školní docházce konečně budete učit o tom, co vás zajímá, a pak najednou jejda… Hned první školní den jsou vaše představy zničeny, DJ Ředitel snad bere všechna svá slova zpět a vám pomalu začínají lézt na nervy kraviny, které takový či onaký DJ Učitel vyučuje. Ale jak je to sakra možné?

Upozornění: Já jsem také jenom člověk, nemám v zadku vrtulku, a tak také chodím pouze na jednu jedinou školu – školu technicky zaměřenou. Cokoliv tedy budu vykládat o školách ostatních, je jen můj osobní názor, který vůbec nemusí být pravdivý a rozhodně nemusí být shodný s názorem vaším.

K výběru střední školy

Nehodlám se věnovat učilištím nebo školám soukromým, na paškál si vezmu pouze gymnázia, školy zdravotní, školy obchodní a školy technicky zaměřené.

Dle mého názoru pokud chce kluk být doktor, měl by studovat zdravotní školu, pokud chce být technik nebo neví, co chce být, tak či tak by měl jít na školu technickou, rozhodně ne na gymnázium. Proč si to myslím? Protože pokud vystuduje technickou školu a následně například právnickou fakultu, může pracovat buď v oboru právnickém, nebo oboru technickém. Kdežto úspěšný absolvent práv po dokončení gymnázia bude práci například jako prodavač v obchodě s elektronikou hledat velice obtížně, neboť nemá vzdělání technické. Zaměstnavatele v takovémto případě nezajímá, co o elektrotechnice ví. Nejsi technicky zaměřen, zmiz! Na práva se dnes dělají přijímací zkoušky v podobě studijních předpokladu, takže je naprostý nesmysl, když někdo řekne, že z gymnázia se tam dostane snadněji. Hovadina! Buď na to má, nebo nemá mozek, toť vše. Takže proč kluci chodí na gymnázium? Na nic! Maximálně se svojí rozsáhlou všeobecnou znalostí mohou jít do soutěže Chcete být milionářem.

U holek to vidím jinak. Když nechtějí být doktorky, nechť jdou na gymnázium. Jak já s oblibou říkám, my, kluci, se jim také nepleteme do vaření, tak ať oni se nám nepletou do techniky, tudíž technická škola nepřichází v úvahu. Možná si řeknete, že bych holkám stejně jako klukům na technickou školu mohl doporučit jít na školu zdravotní a potom například na práva, aby měly dva druhy vzdělání. To ovšem nejde! Každý kluk se může učit techniku, ale holka, které je špatně z krve, nemůže studovat zdravotní školu. Ano, samozřejmě by jak kluci, tak i holky mohli docházet na obchodní školu, ovšem já osobně bych to nedělal. Nevím proč, ale v těchto školách nevidím dostatečnou budoucnost, považuji je za nepříliš perspektivní.

Nyní už ale o tom, proč nás střední školy tak nudí, proč se mnohdy učíme věci, které nás vůbec nezajímají i přesto, že jsme si daný obor sami vybrali, a hlavně proč se učíme něco jiného, než nám DJ Ředitel sliboval.

Gymnázia

Jestliže jste si zvolili gymnázium, pak jste se dobrovolně zavázali ke studiu jednoduše všeho, já tomu říkám učit se všechno a nic. Ano, máte široký všeobecný přehled, ale zaměstnání bezprostředně po gymnázium těžko najdete. Proč? Protože umíte všechno a nic. V tomto případě si nemůžete ztěžovat, že se učíte hlouposti, které vás nezajímají. Nikdo vám totiž neslíbil, že budete třeba mimo jiné správce počítačových sítí, a teď se učíte úplně něco jiného. Nestudujete žádný konkrétní obor, s čímž jste byli dopředu seznámeni a museli s tím počítat.

Zdravotní školy a školy obchodní

Jak jsem již psal, ani na jednu z těchto škol nechodím, ale myslím, že je to všude stejné. Nemám ponětí, co se asi může učit na školách obchodních, ale vsadím se, že na zdravotních školách stejně jako u nás DJ Ředitel sliboval, jak absolventi budou velcí doktoři a jak například operaci levého ucha zvládnou levou zadní, a oni by zatím nezvládli ani operaci pravého ucha a pracovat by mohli maximálně jako zdravotní sestřičky. Že to tak není? Já myslím že ano, ale proč?

Já a škola s technickým zaměřením

Tady se vzala ta moje dnešní úvaha. V devátém ročníku základní školy jsem byl povinně na dni otevřených dveří školy technické, stojící hned vedle naší základky. Tehdy jsem vůbec neplánoval, že bych ji mohl studovat, i tak mi ale přišla prohlídka a výklad DJe Ředitele zajímavá. Později jsem se na ni skutečně přihlásil. Naslibovalo se mi, jak se ze mě stane programátor, správce sítě a bůh ví co ještě – seznam je opravdu dlouhý. A jak to nyní vypadá? Učím se logaritmy, integrace a něco o napětí a proudu, což mi vůbec tenkrát nebylo řečeno a mě to ani moc nezajímá. A tak jsem dlouho nadával, jak mě oklamali a jak se musím učit o napětí v zásuvce, i když nikdy nechci být elektrikář.

Všechno mi naráz došlo až před pár týdny, když jsem se takhle podíval na svůj notebook trochu z dálky. Zjistil jsem, že všechno, co jsem kdy chtěl vědět a co jsem čekal od střední školy, už vím. Vím, jak je možné, že počítač jede, vím, co se děje v zásuvce i elektrárně, vím, proč se pohne ukazatel myši, když s myší pohnu, vím, jak jsou ukládána data na pevný disk či přenosné médiu, vím, jak funguje zobrazování monitorů a tak dále. Celou dobu jsem měl pocit, že se učím hlouposti, a oni to zatím byly potřebné základy a teď, na konci třetího ročníku, se mi ty hlouposti v hlavě nějak slepily a vznikla z toho jedna velká znalost.

Ale co ten slibovaný programátor a správce sítě, kam se ztratil? Neztratil. DJ Ředitel měl pouze říct, že tato škola nás připraví na další studium programování a počítačů, a ne že po vystudování této školy budeme moci pracovat jako programátoři. Se základními znalostmi o vyvíjení softwaru totiž nikoho jako programátora nezaměstnají. Pokud chci umět více než základy o elektronice a počítačových systémech, musím jít na vysokou školu.

Shrnutí

Střední školy jsou také jen střední školy. Po devíti letech povinné školní docházky vás musejí seznámit s oborem, který jste se rozhodli studovat. Bohužel, toto seznamování trvá celou střední školu a ještě i část školy vysoké, a proto se naučíte pouze něco málo pro využití v praxi. Nelze si myslet, že z vás střední škola udělá například dokonalého programátora. Ta vám programování jenom nastíní a maximálně ukáže základy. Abyste se stali skutečným odborníkem ve svém oboru, musíte jít na vysokou školu. Proto jsou střední školy tak nudné!

Sdílej článek na pošli na vybrali.sme.sk nebo sociálních sítích Twitter či Facebook .
Navigace: |

11 komentářů:


Pavel Králíček napsal(a)
dne 14. 7. 2008 v 13.20 · prohlížeč Opera Opera 9.50 a OS Windows Windows XP

Musím pro změnu nesouhlasit, byť jen částečně: „Ano, máte široký všeobecný přehled, ale zaměstnání bezprostředně po gymnázium těžko najdete.“

Studuji gymnázium a většině lidí na něm je jasné, že po maturitě půjdou na vysokou, proto se mi tenhle argument zdá zcestný. Výhoda gymnázií je právě v tom, že můžeš jít, kamkoliv se ti zachce – na práva, medicínu, i na technické obory…

Gals napsal(a)
dne 14. 7. 2008 v 13.42 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.15 a OS Windows Windows Vista

Tak to ti gratuluji, že ses něco naučil. Já musím bohužel konstatovat, že 90% věcí cos napsal, jsem již věděl, než jsem na tu školu lezl a tak je to pro mě ještě větší nuda. Ale sranda začne teď ve čtvrťáku, až budu muset do hlavy dostat ty vzorečky, co jsem tři roky opisoval jen z taháků…

dadajax napsal(a)
dne 14. 7. 2008 v 14.06 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.15 a OS Windows Windows XP

Střední školu bych neviděl jako finální prostředek, který z tebe udělá doktora/programátora/správce sítě/účetního/nebo cokoliv jiného. Střední by měla studenty naučit trochu více samostatnosti (i přestože je tam stále někdo vodí za ruku, ale už méně než na základce) a dodat ti kromě vědomostí týkajících se oboru také všeobecný přehled.

Nikdo by neměl předpokládat, že z něj střední udělá profesionála připraveného jít do praxe. Dělal jsem taky technickou školu (mimo jiné mi tam taky naslibovali jaký ze mě pak bude skvělý programátor) a v současném zaměstnání nevyužiju nic z toho, co jsem se tam naučil.

Vysokou školu jsem také zkusil, ale bylo to velmi podobné jako střední. Zaměření už bylo trošku užší a bylo více zaměřené na programování, ale i přesto tam bylo spoustu „zbytečností“ okolo, které mě nezajímaly.

Proto bych k tomu co jsi napsal: „Pokud chci umět více než základy o elektronice a počítačových systémech, musím jít na vysokou školu.“ měl dodat, že vysoká škola není jediná a správná cesta. Mnohdy je lepší jít rovnou do praxe, která tě naučí o 100% více, než jakákoliv škola. Samozřejmě se najdou vyjímky v podobě různých vědeckých oborů atd.

Dnes je doba, kdy se už dávno nehledí na dosažené vzdělání. Pokud se umí člověk prezentovat a má zkušenosti a vědomosti (získané například samostudiem), nemusí potom řešit ani to, že za sebou má pouze gymnázium. Dnes je zájem o profesionály, ne o studované lidi, co se umí leda tak naučit skripta na zpaměť. Samozřejmě i zde se najdou vyjímky(jako všude jinde), ale mnou napsané věty sedí právě k těm technickým IT oborům.

Za několik let si třeba (tak jako já) uvědomíš, že ta střední nebyla tak úplně ztráta času, jak si teď myslíš ;)

sandra napsal(a)
dne 14. 7. 2008 v 20.24 · prohlížeč Opera Opera 9.51 a OS Windows Windows XP

Na Slovensku od nového školského roku začíná školní reforma, tak snad tam nuda nebude. :shock: :smile: :mrgreen:

Verča napsal(a)
dne 14. 7. 2008 v 21.43 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.15 a OS Windows Windows XP

S tím, co píšeš o gymplech, si dovolím nesouhlasit. Sama jeden takový ústav navštěvuji. Abych pravdu řekla, nejsem si jista, zda to byla správná volba (teď si říkám, že jsem měla jít na pedák nebo obchodku, ale vzhledem k tomu, že jsem na osmiletém gymnáziu, nijak jsem se nerozhodovala, zda bych nešla jinam. Teď toho tak trochu lituji), přesto si dovolím říct, že když člověk neví, co chce dělat, je pro něj gympl ideálním řešením. Během něj se dozví něco málo z každého oboru a podle toho si může vybrat, co ho baví a co by chtěl dělat. Kdežto když člověk bude zaměřen na (např.) technický obor, těžko se z něj potom stane učitel, což by ho třeba i mohlo bavit.

jirin napsal(a)
dne 14. 7. 2008 v 22.57 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0 a OS Windows Windows Vista

Tak jsem to jen tak proletěl, gympl jsem studoval a pokračuji na ČVUT (programování), musím říct, že pro techniku je gympl (aspoň všeobecný) úplně naprd… Možná připraví v matice lépe než na průmyslovce, ale jinak nic.

A jestli čekáš, že tě naučí VŠ programovat, tak to good luck. :-) Programovat se musíš naučit a chtít naučit sám. Za 14 přednášek a cvičení se programovat opravdu nenaučíš, naučíš se základy, ale vzdělávat se musíš sám, což se od VŠ taky očekává. :-) Kdybych neměl nějaké zkušenosti ze samostudia, tak už na škole asi ani nejsem, protože bych nestíhal, počítá se s tím, ze aspoň základy znáš. Uvedu příklad: Měli jsme teď předmět Technologie pro web a multimédia – ten kdo nevěděl skoro nic o webech, tak to musel mít dost mazec – (X)HTML probrané tuším za 1 přednášku a dvě cvičení – CSS to samé. :-)

Flavicius napsal(a)
dne 15. 7. 2008 v 11.52 · prohlížeč Opera Opera 9.51 a OS Linux Linux

Naprosto souhlasím s dadajaxem. To že někdo má školu neznamená, že najde uplatnění. Člověk musí prostě něco umět, což lze i bez školy. Programátorem se nestaneš ve škole, tím se musíš stát sám. Tak je to u všeho. Škola ti možná dá směr a nějaké základy, zbytek je prostě praxe!

Přemek "Mr.Gentleman" V. napsal(a)
dne 15. 7. 2008 v 12.58 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 7.0 a OS Windows Windows Vista

K tomu proč kluci chodí na gymnázium – to je přece jasné – právě proto, že je tam tolik holek ;) .

No ale jinak souhlasím i nesouhlasím z dadajaxem. Je fakt, že ne všude potřebuješ mít papír na to, aby tě vzali, ale třeba tady u nás na západním cípu Čech ti je bohužel samostudium a samovzdělávání tak nějak na dvě věci. Co na tom, že něco umíš – máš na to papír? Ne? Hmm, tak bohužel… :( .

dadajax napsal(a)
dne 15. 7. 2008 v 14.27 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.15 a OS Windows Windows XP

Přemku jasně že ne všude to tak je. Neurochirurga samouka asi těžko v nemocnici přijmou. U těch technických oborů ale opravdu žádné papíry nepotřebuješ. Většině ajťáků ale chybí sebevědomí a neumí se prodat. Proto se často spoléhají na tituly.

Stačí přijít na pohovor, předvést své znalosti a popřípadě ukázat nějaké reference (programátoři nějaké své programy, grafici nějaké své obrázky, atd..). Tam kde reference použít ani moc nejdou (třeba u administrátora sítě) to zas musíš dohnat znalostma.

Sebevědomí je základ. Člověk musí vědět co dokáže a cenit si toho. Jedině když si toho bude cenit on sám, potom ho můžou ocenit i jiní. Samozřejmě nic se nesmí přehánět a u sebevědomí to platí dvojnásob :)

Evča napsal(a)
dne 15. 7. 2008 v 19.41 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.15 a OS Windows Windows 2000

Verča říká i mou pravdu, pomalu končím /ještě oktávu a maturu :( / a každý přec víme, že se musí jít z gymplu někam výše / viz Králíček/… ;)

Smashka napsal(a)
dne 16. 7. 2008 v 22.58 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.16 a OS Windows Windows Vista

U tohoto článku článku jsem se opravdu pousmál, nevím proč hodnotíš něco u čeho máš sám tak málo životních zkušeností. Tvoje představa gymnázia a ostatních škol jsou absolutně svázány předsudky. No zřejmě si sám potřebuješ zdůvodnit, že si na té nejlepší škole jaké můžeš být :-) . Jinak není pravda, že na gymnáziu nestuduješ nic konkrétního. Možná ze začátku a to ještě u 8-letých studií. Postupně je čím dál víc volitelných předmětů a každý si musí vybrat. Poslední ročník už jsou pak lidi z jedný třídy rádi, když se vůbec sejdou,… budoucí doktor má samé biologie, chemie, laborky,… technik pak počítače, matiky, fyziku nebo nějaké rýsování… právník nějaké společenské vědy a deset verzí různých dějepisů.

Další zajímavý názor se týká budoucího uplatnění v závislosti na vystudované škole. V reálném životě se totiž počítá hlavně to, co člověk opravdu umí! A pak taky zda to může prokázat, což je nejenom ta škola, ale hlavně praxe. Pokud se bude jednat o špičkového programátora, bude zaměstnavateli jedno jesli má ing, dis nebo jenom maturitu….

RSS pro tyto komentáře

Napsat komentář:

Komentář mohou napsat pouze přihlášení čtenáři.