Kdyby každý čtenář napsal komentář

Publikoval Petr Loukota 24. 8. 2008 v 12.31 v rubrice k zamyšlení

821 slov 28 komentářů

Možná si někdy stejně jako já říkáte, že na to, jaké hodnoty dosahuje návštěvnost vašeho blogu, máte pod články až příliš málo komentářů. No, málo… ono dost záleží, jak se to vezme. Takže se tedy pojďme podívat, jak to celé vidím já.

Čtenáři a komentátoři mých článků

Mé články, pominu-li příchody z vyhledávačů, čtou moji přátelé, známí, učitelé a kamarádky mé ségry, dále pak rodina včetně babiček a dědečků a v neposlední řadě také autoři spřátelených webů. Komentátorů je pak ale o poznání méně, v podstatě v drtivé většině případů komentují pouze spřátelení blogeři či lidé, kteří sami mají nějaký ten svůj web. Ti ostatní pouze v klidu čtou, o autorovi si dělají, kdo ví jaký obrázek, tvoří si na něj názor, ale do komentování se raději nezapojují. Čím to může být?

Proč tak málo komentářů

Podle mě se na věc musíme podívat z toho šikovného úhlu pohledu, a sice, že vše se děje z nějakého důvodu a velká řada věcí vychází z podvědomí člověka. Přijde mi pochopitelné, že vlastnící webových stránek přidávají komentáře. Vždyť i oni píši na internet a dávají tak svá slova k přečtení komukoliv, i oni prezentují sebe samého pod svým jménem či pseudonymem, a tak když dočtou nějaký dobrý i nedobrý článek a mají jen trochu něco na jazyku, pak samozřejmě a zcela automaticky hovoří.

Úplně jiné je to ale s lidmi, kteří žádný web nemají, vůbec nezáleží na tom, zda jde o někoho z rodiny nebo například o nějakého chlapíka, který autora zná pouze od vidění. Článek si prostě přečtou, třeba jej i považují za velmi zdařilý a třeba i patří k pravidelným čtenářům, avšak nikdy k němu nic nenapíši. Osobně se domnívám, že takové lidi totiž psát komentář mnohdy ani nenapadne, ať už je daný článek zaujal sebevíc. Jen se pousmějí, zasmějí, zakroutí hlavou, či co já vím a tím to celé končí. Ty, kterým dojde ta možnost komentování, potom buď nevědí co napsat, nebo se nechtějí veřejně projevovat, anebo své myšlenky nemohou dostatečně formulovat a dovést je tak k srozumitelné a publikování hodné podobě. No, a někteří významní jedinci si s tímhle hlavu nelámou.

S blogery a internetovými pisálky obvykle a s chutí praktikuji mé osobité heslo „Ty čteš a komentuješ mě, já čtu a komentuji tebe“. Zdá se mi to tak dostatečně fér a spravedlivé, i když s tím třeba někteří z vás nebudou souhlasit. Samozřejmě to neznamená, že do konce přečtu a okomentuji jakýkoliv článek i přesto, že mě třeba vůbec nezajímá. Ona ale většina článků mých komentátorů mě dokáže oslovit. Problém spočívá v tom, že čtenářům, kteří nemají svůj web, nemohu jejich komentáře ničím oplatit, stejně ale myslím, že by udělali morálně nejlépe, kdyby k věci přistupovali, jako by jej měli – článek přečtou a mají co říct, tak se vyjádří.

Komentáře autorovi článku poskytují jakousi, a to důležitou, zpětnou vazbu čtenářů, která ho povzbudí a naplní, dodá sílu do dalšího psaní a podobně. Já si velice vážím každého čtenáře a nechci, aby to vypadalo, že ne nebo že jim něco vytýkám. Ale zamyslete se! Autoři webů sebe a své myšlenky, názory, zkušenosti a další dávají k nahlédnutí miliónům lidí na celém světě a všichni takoví, co je nenápadně a potají čtou – ti co nepíší komentáře -, se vlastně pohybují v mozku člověka, ale svůj k nahlédnutí nedají – nenapíší ten komentář. Nezdá se vám to trošku blbé?

V žádném případě nikoho nenutím k psaní komentářů, ani si nestěžuji na nekomentující čtenáře a nic podobného. Pouze chci poukázat na to, jak velká je to škoda, že spousta weblogů se dozajista může pyšnit nemalou návštěvností, oproti tomu ale nemá toliko komentátorů.

Komentáře v pravém slova smyslu

V poslední době se čím dál více rozmáhá možnost reagovat na komentář jiného čtenáře, tuto funkci ovšem konkrétně na tomto blogu jen tak nenajdete. Ptáte se proč? V zásadě totiž chci co možná nejvíce zachovat význam slov komentáře k článku a držet se co nejdále od diskuze pod článkem. Rozdíl je, doufám, zcela patrný. Zatímco komentář obsahuje několik vět s poznámkami k článku a konec, diskuze je jednoduše diskuze mezi čtenáři. Počet komentářů tak proto ještě není úplně rozhodující, dost záleží na jejich kvalitě. Osobně raději budu mít u článku deset smysluplných a výstižných komentářů k tématu, nežli padesát mimo téma a z toho ještě dvacet od jednoho autora.

Čtenáři všech webů, buďte féroví

Tímto chci pouze říct, že nejen u mě na webu, ale všeobecně na internetu spousta lidí čte, myslí si, ale veřejně nic neříká. To samozřejmě nikomu nezazlívám a za každého čtenáře jsem rád a děkuji. I tak ale zastávám názor, že pokud už článek dočtete do konce či patříte k pravidelným čtenářům, k většině byste pak měli co dodat a nějaký ten komentář byste určitě vymysleli. Tím byste autorovi, o kterém si na základě jeho textů chtě nechtě něco myslíte, umožnili, aby si i on myslel něco málo o vás a trochu se seznámil se svými čtenáři, nehledě na to, že o sobě prostě dáte vědět. No, řekněte, nebylo by to fér?

Sdílej článek na pošli na vybrali.sme.sk nebo sociálních sítích Twitter či Facebook .
Navigace: |

28 komentářů:


Evča napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 14.49 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.16 a OS Windows Windows 2000

Náhodou tady máš dost komentujících, někteří jsou na tom hůř a čekají na jediný koment. Já se snažím komentovat a vůbec nevím, kolik jsem už napsala komentů, bude to na tisíce. Kdyby na druhé straně všichni komentovali, tak by to nebylo ono a bylo by toho moc. Zjistila jsem u sebe a dokážu odhadnout dle typu článku, kdo odepíše. Někdo je na techniku, jiný na přírodu a zase jiný na hudbu… :grin:

dadajax napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 16.17 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows Vista

No, myslím, že psaní komentářů není žádná povinnost (nebo nutnost). Je lepší, když se ke článku vyjádří jen ti, kteří k němu mají co říct. Nějaké vymýšlení komentáře jen proto, že „ten týpek, co to napsal,“ je můj kamarád nebo známý, je dost špatné. To by pak bylo pod články spousta odpadu (autor by měl jen starosti s promazáváním toho největšího odpadu) a ničemu by to neprospělo.

Jo a taky zde není žádná vazba mezi tím, že se mi článek líbil a mezi tím, jestli k tomu mám co říct. Někdy si něco přečtu, líbí se mi to, ale nemám potřebu k tomu nic dodávat. Držím se pravidla, že „nemusím být všude“ (i přestože o mně říkají většinou pravý opak :-) ).

Mít třeba tolik komentátorů jako má Evča, tak pravděpodobně u článků zruším možnost zanechání komentáře. Nic by se nemělo přehánět. :)

sibelius napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 16.38 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 7.0 a OS Windows Windows Vista

Myslím si, že určitě neexistuje přímá úměra mezi tím, jak je článek čtený, jeho kvalitou a počtem komentářů pod ním. To, že si přečtu kvalitní článek, ale nemám důvod na něj reagovat, ještě nic neznamená. Stejně jako když napíšu komentář pod článek, nutně neznamená, že článek je kvalitní.
Já osobně taky vlastním web a čtu i jiné blogy a nemám potřebu se vyjadřovat ke každému článku, který přečtu. Když už se do komentářů pustím, tak je to většinou na reakci někoho, kdo tam už napsal (a většinou napsal fakt chujovinu)…
Čeho se ale držím je, že se pokouším reagovat na čtenáře mého blogu. Pokud už reagují na něco, co jsem napsal, je fajn na to odpověď nebo aspoň nějak zareagovat… Jde-li to…

mrtvocich napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 17.42 · prohlížeč Opera Opera 9.52 a OS Windows Windows XP

Je to jasný = lenost. :???:

Jimmy napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 17.42 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.9 a OS Windows Windows XP

Taky nekomentuji vše, co přečtu. Komentuji pouze tehdy, když se chci k článku vyjádřit.

Ale z části s Tebou nesdílím názor v tom, že je lepší mít 10 pořádných a smysluplných, než 50 nicneříkajících komentářů = diskusi. Právě naopak jsem vždy rád, když článek vyvolá diskusi, ale ta musí být samozřejmě, jak jsem již řekl, smysluplná a ne jen obyčejné tlachání mimo téma alias „aby řeč nestála“. Někdy tomu však nezabráním, ale co, hlavu si z toho nelámu. :wink:

Michal napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 17.58 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.16 a OS Windows Windows Vista

Hmmm, měl jsem napsanej komentář, odeslal jsem a …prd. Zapomněl jsem zadat e-mail a můj komentář byl celej fuč – zobrazila se stránka, že chyba, protože nebyl zadán e-mail. Ale že by tam byla možnost se vrátit, e-mail ke komentáři doplnit… Chlape, takhle to fakt nejde dělat ten internet! :-) Názornej důkaz toho, že jsem ve spěchu přehlédnul popisek input boxu (dej ho červenej), nebo na tu chybovku dej odkaz, aby se vrátil do formuláře, kde zůstane vyplněno vše, co jsem vyplnil! Krok zpět nepomohl.

Jinak jsem psal něco ve smyslu, že až skončí letní internetová okurková sezóna a lidé slezou ze stromů zpět ke kompů, trochu se to zlepší. Jinak souhlas: ne vždy člověk má na co reagovat. Pak je to ta lenost, neschopnost formulovat názor a podobně. :-)

sukničkář napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 18.43 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows XP

Uplně jsem si oddechl, když jsem článek dočetl, byl nějakej dlooouhej. :) Ale v jádru je to správnej náhled na věc. Ale lidi se nezmění…

Michal napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 20.32 · prohlížeč Opera Opera 9.52 a OS Windows Windows Vista

Nemyslím, že kdyby psali komentáři skoro všichni, tak by to bylo na škoda. Skoro každý si něco o článku pomyslí, něco ho napadne atd.
Kdyby to většina čtenářů napsala, autor blogpostu by měl velmi rozsáhlou zpětnou vazbu, což by se patrně pozitivně promítlo do přizpůsobování obsahu blogu potřebám čtenářů.
Doufám, že to nezní moc vědecky. :)
P.S. Takto rozsáhlá pravidla pro zanechání komentáře k jeho napsání asi moc nepřispívají, nemyslíš, bloggere?

Najja napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 20.48 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows XP

Vem to z opačné strany – kdyby všichni komentovali jak blbí, tak by to nemusela vydržet databáze. Navíc by se tu rojilo tolik flame-wars a spamů, že bys to nemusel vydržet ty. (Vtip, hahaha) :-D

Ale jestli chceš důvod – máš poměrně dlouhé články. :-D A jelikož jsi rozený slohař, tak i hodně slohově píšeš. Buď při psaní uvolněný a zkus dát nějakou novotu do článků. Třeba… Třeba tvůj článek o záchodu. :-D To bylo něco, cos napsal jenom ty.

Mně se to teda říká, já sama píšu jak usedlá důchodkyně, ale tak… Rejpat se musí, ne? :lol:

Poděs napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 21.27 · prohlížeč Opera Opera 9.52 a OS Windows Windows XP

Komentuji v případě, že mám co komentovat, resp. mám-li k danému článku/tématu co říci. ;) Lepší nechat ústa zavřená, než psát zbytečný spam, který nebude mít ani nohu, ani patu. :)

Michael F. napsal(a)
dne 24. 8. 2008 v 22.49 · prohlížeč Opera Opera 9.51 a OS Windows Windows XP

Naprosto souhlasím s článkem. Podobná myšlenka mě napadla pár minut předtím, než jsem se sem šel podívat. :) Ale diskuse pod článkem také není úplně špatná věc, protože diskutéři se tam pořád vracejí a počítadlo jde nahoru a nahoru. :)

binarniladin napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 0.57 · prohlížeč Opera Opera 9.52 a OS Windows Windows XP

Nuda… Opravdu si to potřeboval vědět?

Drago napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 2.42 · prohlížeč Flock Flock 1.2.4 a OS Windows Windows XP

Je to o lenosti, ale z vlastní zkušeností vím, že občas to chce lidi vyhecovat.

Na druhou stranu pokud tvé články čte hodně lidí, ale nekomentuje, možná to znamená, že jsou spokojeni. Stačí si přečíst blogy „bulvárních prudičů“, ti zase nestačí komentáře mazat.

izmy napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 10.33 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.12 a OS Windows Windows XP

Ono když něco vypadá dlouze a není tam obrázek, tak to ani nečtu. Jinak komentuju jen to, k čemu mám říct, zbytečně nespamuji se zpětným odkazem. :)

kamery napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 12.21 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 6.0 a OS Windows Windows 2000

Jo, lenost na malém počtu komentářů má hodně velký podíl.

Ostatně, jak to máš ty sám, komentuješ také každý článek, který přečteš?

Vašek napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 12.47 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows XP

Naprosto s tebou souhlasím a sám osobně mám na to stejný názor, mj. zažívám to samé co ty – mám pocit, že komentátorů k mému blogu je sakra málo… bohužel. :sad:

Green napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 13.21 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 6.0 a OS Windows Windows XP

:) Já jsem ani celej článek nečetla… vlastně jsem četla jen nadpis… ale už ten mě přesvědčil napsat komentář. :-D Takže píšu. :) Ať má chlapec radost. :wink: :mrgreen:

videa napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 14.11 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 2.0.0.16 a OS Windows Windows XP

Keď v každom článku dáš nejaký podnet na komentovanie (ako niekto písal vyhecuješ :) ), tak komentáre budú. :)

Takto ľudia nemajú čo komentovať (nič ich „neprebudí“).

Vašek napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 19.06 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows XP

Ale nechápu, co má znamenat tento bod pravidel:

4. U jednoho článku smíš zanechat pouze dva komentáře. Komentáře další budou smazány bez ohledu na jejich obsah.

Petr "Pe3ček" Loukota napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 19.46 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows Vista

Michal: Pravidla jsou rozsáhlá, avšak vznikla na základě mého nakládání s komentáři – aby se potom někdo nedivil, když něco smažu, přidám diakritiku apod.

Najja: Ano, články většinou mívám rozsáhlé a připouštím, že jejich délka může od čtení odradit, ovšem na druhou stranu v nich vidím kvalitu, a ta je mi nadevše. :-)

kamery: Jak jsem již napsal, články blogerů, které pravidelně čtu, komentuji až na ty, které mě vyloženě nezajímají. No, rozhodně se nestává, že bych někoho pravidelně četl a komentář mu připsal jednou do roka. :-) Jinak sem tam okomentuji i článek pisatele, ke kterému třeba nechodím pravidelně, úplně každý určitě ne.

Vašek: Jak jsem psal, jsem rád za každého čtenáře i komentář, ale zde se držím komentářů k články, nikoli diskuze pod článkem. Dvě možnosti vyjádření se musí každému stačit. Čtvrtý bod pravidel má tak případné diskuzi zabraňovat. :-)

Přemek "Mr.Gentleman" V napsal(a)
dne 25. 8. 2008 v 22.46 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 7.0 a OS Windows Windows Vista

Ono je to s tím komentováním trochu složitější. Já si třeba myslím, že komentuji celkem dost, často a dlouze. :) Ale jak už tu bylo psáno – ne vždy má člověk náladu, nebo čas psát komentář. No a přečteš-li si článek, ale nemáš čas číst třeba komentáře pod ním, nebo na článek nějak reagovat, tak se obvykle třeba druhý den už k článku nevrátíš, jen proto, abys zanechal komentář. Včerejšek je totiž pryč a nový den přináší nové články, nové zajímavosti, atd.

Dnes jsem třeba výjimka potvrzující tuto praxi. Tento článek jsem četl již včera, ale byl jsem vytížen, za sebou jsem měl již také několik komentářů na jiných stránkách a serverech, takže jsem se k tomu komentáři nedostal. Stránku jsem si ale nechal otevřenou a tak teprve nyní se dostávám k tomu, abych ti tu tento svůj grafomanský výplod zanechal. :)

Osobně si myslím, že mnoho lidí komentáře pod články ani nečte. Přijdou si třeba z vyhledávače přečíst článek, ten si přečtou a co k tomu kdo cizí, koho oni neznají říká, je jim jedno. Hledají informaci, kterou buď naleznou, nebo nenaleznou – toť vše. Svým způsobem jsou to šťastní lidé. Mohu-li totiž soudit podle sebe, tak mnohem více času než samotným čtením nových článků strávím čtením diskusí a komentářů pod články. Když pak k nim navíc ještě sám přidávám nějakou reakci, tak je to další čas, který strávím něčím jiným, než bych vlastně potřeboval.

Toto suché konstatování není neúcta k autorům, ale holý fakt. Sám se někdy obviňuji z toho, že příliš reaguji a příliš čtu dlouhé diskuse, zatímco bych se mohl věnovat věcem, které plánuji třeba již mnoho měsíců, ale nedostává se mi na ně času. Proč? Protože jsem věčně na netu a čtu a komentuji a čtu a komentuji… :) Takže je to třeba brát i z té druhé stránky. Nezanecháním komentáře šetří člověk svůj, ale i autorův čas (což mě se nedaří :) ), který mohou oba věnovat účelnějším věcem – např. napsání nového zajímavého článku. ;)

PS: Přiznám se, že občas narazím na nějaký blog, který navštívím třeba jen jednou, ale pokud mě téma něčím oslovilo, tak zanechám alespoň větičku o tom, že to bylo pěkné, že držím palce, atd. – zkrátka takové povzbuzení pro autora. :)

ChristianoErwen napsal(a)
dne 29. 8. 2008 v 23.23 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows Vista

Ja tvoje články komentujem pravidelne. Proste sa mi nejaký článok zapáči, tak niečo k nemu poviem a tým vyjadrím svoje myšlienky. Len škoda, že ja nemám toľko komentárov čo ty. :grin:

Jont napsal(a)
dne 30. 8. 2008 v 23.36 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 7.0 a OS Windows Windows XP

Tento problém je na mém blogu poměrně aktuální. I když já sám nejsem žádný pilný komentátor, občas nějakou tu moudrost utrousím a tudíž mi docela vadí, že můj článek okomentuje někdo jen občas. Snad se to zlepší s vyšší návštěvností.

BTW: Dva důvody, proč komentáře většina lidí nepíše, jsou prosté: trvá to dlouho a chce to u toho přemýšlet. Čas i rozum jsou v dnešním pokrokovém dnešku nedostatkovými komoditami, takže se nedivme malému počtu komentářů. :)

Verča napsal(a)
dne 31. 8. 2008 v 20.15 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows XP

Chtěla jsem jen říct, že se sice snažím komentovat články, které mne zajímají, ale mnohdy prostě není nálada, řeknu si: „Vrátím se k tomu později.“ a ve skutečnosti se již nevrátím nikdy. Myslím si, že tak to má spousta lidí. :wink:

Martina napsal(a)
dne 7. 9. 2008 v 14.24 · prohlížeč Mozilla Firefox Mozilla Firefox 3.0.1 a OS Windows Windows Vista

Článek asi musí být trochu provokující, aby lidé více komentovali. Musí je to vést, aby sdělili svůj názor, a tím pádem to musí být více obecně známé téma. Já si třeba ráda přečtu o moderních technologiích, ale bohužel sama nemám, co bych k tomu řekla. Jinak koukám toto splnilo svůj záměr. :mrgreen:

Vydrus napsal(a)
dne 10. 9. 2008 v 20.03 · prohlížeč Debian IceWeasel Debian IceWeasel 2.0.0.16 a OS Debian GNU/Linux Debian GNU/Linux

Možná, že lidé nekomentují jen proto, že článek je starý, neaktuální a tak dále. Například rozebírat archivy není moje parketa. :smile:

Jenda napsal(a)
dne 11. 9. 2008 v 20.56 · prohlížeč Google Chrome Google Chrome 0.2.149.29 a OS Windows Windows XP

Oni Češi obecně neradi projevují své osobní názory, pokud nejsou schovaní v davu. ;) A spousta lidí si uvědomuje, že internet není zas tak anonymní.
Jinak v zásadě s Tebou souhlasím. Čtenáři, pokud máš názor, sděl ho. Od toho píši, abych slyšel protinázory. Jinak ještě se mi hodně stává, že mi známí a kamarádi články komentují třeba přes ICQ nebo osobně. Mně svůj názor řeknou, jen se ho bojí vyvěsit veřejně.

věra napsal(a)
dne 16. 6. 2009 v 21.18 · prohlížeč Internet Explorer Internet Explorer 8.0 a OS Windows Windows Vista

Neuvěřitelnej dar o ničem sepsat kilometrovej traktát. Toto je první článek, který si u tebe čtu a naprosto mi to sebralo chuť i odvahu mrknout se, jak jsou slátaná tvá ostatní dílka. Zatím zůstanu ve sladkém nevědomí, ale bylo by nefér, abych tě odsoudila na základě prvního dojmu… Až se oklepu, očíhnu i další tvé spisy. Pááá!

RSS pro tyto komentáře

Napsat komentář:

Komentář mohou napsat pouze přihlášení čtenáři.